søndag 14. mars 2010

BBQ i casa Mette y Marianne (20 VS 30)

Vertsskapet (30 y 32):


Kokken (22):


Etter to flotte uker i en splitter ny leilighet i Casa Eleri måtte jeg flytte opp på skoleområdet. Det var med litt tungt hjertet jeg pakket sekken, og subbet meg opp grusveien til skolen. Der ble jeg innlosjert i et rom med tre senger, men heldigvis var det ingen studenter som skulle flytte inn sammen med meg med det første. I rommet ved siden av var Mette, og en norsk jente, Hanna. De delte jeg kjøkken og bad med.

Men til både Mettes og min store irritasjon fungerte verken kjøleskapet eller komfyren, så etter å ha klaget flere ganger, og endelig fått til svar at kjøleskapet ikke ville bli reparert før om to uker måtte vi stå på krava. Og siden vi er 30 (og ikke 20), og ganske vanskelige å ha med å gjøre på sånne ting, ble vi flyttet til et lite, hvitt murhus (også på skoleområdet, men ikke et typisk ”dorm”).
Her er det kjøkken (som fungerer!) og bad i første etasje, og soverom med sittegruppe og TV i ande etasje.
Utenfor har vi varme heller, sittegruppe – og en murgrill.

Ny benk, nye muligheter (vi har det koselig, ikke sant?):


Så da Dario, en italiener her på skolen ville diske opp til BBQ, ble det full fest i det lille huset vårt. For at det skulle bli over 30 påmeldte trodde verken han eller vi da ryktet om grillfest begynte å spre seg i skolegården.
Kudos til Dario som dro på butikken og kom tilbake med et titalls kilo hamburgere og pølser, et lite lastebillass med tomater, paprika og potetgull. Og kudos til meg som finhakka så mye hvitløk at jeg fingrene mine har pådratt seg en kronisk hvitløkseim.

Mye mat må til for å mette tretti studenter:



Dario hadde full kontroll over matlagingen der han løp frem og tilbake mellom grillen og kjøkkenet. Men da han begynte å skulle ta bestilling på hva slags hamburgere folk ønsket seg måtte noen ta til fornuften.
Vi danderte kjøkkenbordet vårt som til koldtbord, sånn at alle kunne forsyne seg med hva de ville.

Kokk med assistent


Raissa, assistent nummer to:



Mette og jeg ble litt svette av og ha alle disse menneskene hengende rundt i huset; på kjøkkenet, på terassen, på badet...

- De bruker til og med doen vår, hvisket Mette.

Så da tok vi med oss vodkaen og Red Bullen opp i andre etasje, lukket døra (eller trakk for gardinen, blir det vel egentlig) og lot de spille så høy teknomusikk de bare ville, og snakke om det 20-åringer snakker om. Det var godt med en liten pause.
Men det tok ikke lang tid før vi begynte å savne våre unge venner...

Kvelden ble avsluttet på utstedet Agua, hvor jeg danset meg inn i en ny dag, med nye muligheter.
Dagen etter kunne Mette fortelle om både åpenlyst kokaininntak (ikke av henne altså, men flere av gjestene på nattklubben), og annen pikant informasjon om hva som hadde forgått. Men jeg hadde ikke fått med meg noen ting;

- Det er ikke så rart – du bare danset, du.

Så her er alt ved det samme gamle. Men det er én ting jeg stadig lurer på: når er man for gammel til å leke dancing queen? Jeg lurer nemlig på om jeg aldri kommer til å klare å slutte...



Bildearkiv fra kvelden:

yum! Grilla paprika.



Langbord må dekkes. Gilles hjelper til, men vil helst ikke at det dokumenteres da det s´kan skade hans rykte om å ikke gjøre noe som helst.



De flotte EF-studentene klare for grillings



Hamburger, anyone?



Nam, nam:


Maïte er alltid blid og fornøyd:



Josh (t.v) aka Superman var gjest denne gangen, men han er også veldig flink til å lage mat.


Ny form for benkkos (har ikke detti ned ennå...)


Mmm, her manglet det ikke på noenting!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar